top of page

Recensie artfilm "White Sun"

De White Sun een mooie film maar een saai verhaal!!

De hoofdpersoon Chandra keert na een lange tijd terug bij zijn dorp in de bergen van Nepal, hij is een maoïst en vocht tegen de Nepalese regering. Als Chandra op de weg terug naar zijn dorp loopt er een jongetje mee die zijn bagage wilt dragen voor wat geld, en loopt helemaal mee naar het dorp. Als bij bij zijn dorp is aangekomen is zijn vader overleden, volgens de rituelen in het dorp moet het lichaam vervoert worden naar een rivier aan de voet van de berg. Chandra moet samen met zijn broer het lichaam van hun vader naar beneden dragen, maar ondertussen krijgen de broers ruzie over vroeger en over hun vader en daardoor stopt de broer van Chandro met dragen en loopt weg. Chandro gaat iemand zoeken die kan helpen dragen maar iedereen in het dorp is te oud of te jong, de rest is al weg uit het dorp om te werken. Uiteindelijk vindt de voormalige vrouw van Chandro hulp, andere maoïsten maar Chandro had de politie gevraagd en die gaan totaal niet samen en er ontstond een vuurgevecht. Alle mensen die mee waren slapen op een smal pad samen met het lichaam, wat ze al één nacht hadden gedaan. Bij de tweede nacht is het lichaam opeens weg en ligt het beneden bij de rivier.

Ik vond de film “White sun” een saaie film, er gebeurt nou niet echt veel in de film, wat ik wel jammer vond. Het is een korte film dus je zou denken dat er dan veel moet gaan gebeuren maar dat is helaas niet zo. Het kan komen omdat dit mijn eerste film is in het filmtheater en ik niet dit soort films gewend ben, maar ik dacht dat dit wel een goede film was. Een film over een burgeroorlog in Nepal sprak mij aan om naar deze artfilm te gaan. Als er meer over de burgeroorlog in kwam dan werd het misschien al gelijk wat spannender. Het stukje over dat ze van het dorpje naar de rivier moeten lopen, gebeurt er bijna helemaal niks en dat is wel jammer want dat was het grootste gedeelte van de film. Voor de kinder/jongvolwassenen vind ik het geen aanrader, maar als je van drama films houd en artfilms dan is dit denk ik wel een goede film. Hoe de White Sun is gefilmd vind ik wel heel goed en mooi, de omgeving was schitterend en je ziet ook wel echt hoe het berg leven in Nepal is, de kadering van de film is perfect. De regisseur van de film is Deepak Rauniyar, hij had al eerder een film gemaakt in 2012 dat ook Nepal was opgenomen en dat was de film “Highway.”

Mijn eindconclusie is dat ik het geen aanrader vind tenzij je er echt van houd. De film is niet mijn smaak en ik vond het een saaie film om het maar even plat te zeggen. Het is een film op een mooie locatie met een goede kadering, alleen het verhaal zelf vind ik niet aansprekend.

bottom of page